fbpx

Говорити так, щоб тебе розуміли

Поширити

Тетяна біжить коридором школи. Поряд із нею поспішає дев’ятирічний Миколка. Вони разом «дзижчать»… А за кілька хвилин хлопчик вперше вимовляє звук Р.

Цього разу нашому логопеду Мобільної команди Тетяні Терещенко знадобилися лише три хвилини, щоб поставити цей норовливий звук.

-Це випадок, яким я особливо пишаюся, – зізнається Тетяна. І одразу додає. – Це, звісно, скоріше виняток, адже зазвичай шлях до результату набагато довший. 

Робота на колесах

Разом з колегами з нашої Мобільної команди – психологом та юристом – Тетяна регулярно виїжджає в громади Дніпропетровщини. Тут вона працює з дітьми з родин, які перебувають у складних життєвих обставинах. 

На прохання громад вона також регулярно проводить заняття  у дитсадках і школах.

Тобто ми йдемо туди, де бракує вузькопрофільних спеціалістів!

Лише з початку року наша організація надала понад 170 логопедичних послуг у 44 населених пунктах 17 територіальних громад області. 

І не важливо, де відбувається заняття – у класі, на вулиці чи в старенькій хаті – Тетяна завжди перетворює його на гру! 

-Я бачу, як діти із задоволенням виконують вправи, коли граються. І як швидко згасає інтерес, коли це просто завдання, пояснює вона. 

Тому перед виїздами Тетяна завжди збирає… пластилін, олівці, альбоми для малювання, іграшки, надувні кульки. Це саме ці дрібниці допомагають зробити заняття цікавим і результативним.

Найчастіші проблеми

На питання, з якими проблемами до неї найчастіше звертаються батьки, не замислюючись відповідає:

-До мене йдуть тоді, коли дитина не вимовляє один або кілька звуків! І вже під час консультації та огляду дитини я бачу, що майже завжди причина цієї проблеми полягає у слабкому артикуляційному апараті! 

Причину цього пані Тетяна бачить у збільшенні уваги до гаджетів і зменшення до дітей.

Раніше батьки більше розмовляли з дітьми, читали казки, щось запитували, а діти відповідали. Сьогодні ж спілкування часто замінюють телефони, планшети, — зауважує вона. – Тому нашу роботу з дітьми ми починаємо з розробки артикуляційного апарату. 

Як допомогти дитині?

Щоб зміцнити артикуляційний апарат, логопед призначає спеціальні артикуляційні вправи. Виконувати їх треба щодня.

-Я приїжджаю в родину раз на два тижні, а дитині потрібно займатися щодня, щоб був результат, – каже Тетяна. – На жаль, лише близько 20% батьків сумлінно виконують мої рекомендації. Решта вважають, що ситуація виправиться і без втручання логопеда. Або, мовляв, нічого страшного – «я от сама не вимовляла букву Р і нічого, заміж вийшла, дітей народила».

У таких випадках Тетяні доводиться починати свою роботу не з дитини, а з батьків – пояснюючи, що без регулярних занять сьогодні дитині буде складно вже завтра.

У грі – легше!

До нової людини діти ставляться спершу насторожено.

-Коли я приходжу в родину, дитина дивиться на мене з острахом, сприймаючи як лікаря, який може зробити боляче, – розповідає Тетяна. Тому ми спершу знайомимося, ліпимо, малюємо. Під час гри починаємо показувати один одному язика  або дути кульки. Ці вправи гарно впливають і на розвиток артикуляційного апарату, і на нашу комунікацію з дитиною!

І вже потім – після розваг та ігор на розвиток дихання – починаються артикуляційні вправи!

Вік дітей має значення

Тривалість занять із дітьми залежить від віку: трирічки витримують не більше 10 хвилин,  діти 4-6 років вже можуть працювати й 25 хвилин, а молодші школярі – і пів години!

У громадах Тетяні доводиться працювати з дітьми різного віку. Але сама вона зізнається, що найкраще працювати з дітьми від 3 до 6 років. У цьому віці мовлення ще легко піддається корекції.

А от підліткам змінювати мовлення вже складніше. Тетяна пригадує 15-річного хлопця, який не вимовляв звук «Р»:

-Цей хлопець був із багатодітної родини, яка переїхала в село через війну. Коли я прийшла в родину, то спершу запитала чи сам він хоче гарно розмовляти… Хлопець зізнався, що дуже хоче, аби його розуміли оточуючі… Тож після цього я вже пояснила, що заважає його мовленню – йому потрібно підрізати вуздечку під язиком. І хоча хлопець дуже боявся – він все ж таки зважився. А потім ми попрацювали і тепер він вимовляє всі звуки!

Більше ніж робота

Тетяні доводиться працювати з різними дітьми й різними батьками. І кожна дитина для неї щоразу відкриває новий світ! Вона радіє, коли бачить зміни у мовленні та в житті дитини. Бо, як зізналася одного разу, для неї робота в нашій організації це не просто рутина – це спосіб подарувати дітям трішки тепла, обіймів і віри в те, що світ добрий до всіх!

Саме тому вона знову і знову пакує іграшки, книжки, пластилін і кульки! Знову і знову переконує батьків: більше часу з дітьми означає більше шансів на їхній успіх.

2025 р., Дніпропетровська обл.

Працюємо в рамках проєкту Child Protection/Alternative Care за фінансової підтримки Save the Children in Ukraine

Назад

Поширити

Схожі статті

Категорії

Схожі статті

Ваша допомога безцінна для дітей України

Як ви хочете допомогти

Ваша допомога важлива для дітей та їх сімей

В даний момент ми не проводимо масовий збір коштів, проте Ви завжди можете допомогти - зверніться за реквізитами у будь-якій зручний для Вас спосіб

Введіть прийнятну для Вас сумму:

грн.

Дякуємо

З Вами зв'яжуться найближчим часом

Дякуємо за підписку

Тепер ви зможете дізнаватися усі актуальні новини