ПРО ПРОЄКТ
Проєкт спрямований на зацікавлених представників органів влади, громадських організацій і спеціалістів. Передбачає навчання, консультаційну підтримку та методичний супровід у процесі
- реформування закладів інституційного догляду
- створення нових послуг для сімей з дітьми
- розвитку сімейних форм виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування
- створення альтернативних форм виховання дітей з умовами, наближеними до сімейних.
Всі навчальні й методичні матеріали, що використовуються у проєкті, розроблені з урахуванням нашого досвіду реформування закладів інституційного догляду і виховання дітей з одночасним створенням комплексу сімейно-орієнтованих послуг на рівні району/об’єднаних територіальних громад. Для переконання представників органів влади і спеціалістів, демонстрації успішних моделей реформування закладів інституційного догляду й запровадження послуг ми організовуємо і проводимо навчальні візити до Центру «Добре вдома».
Мета проєкту –розвинути компетенції представників органів влади і фахівців соціальної сфери для реалізації ДІ.
Період реалізації: 2017- 2021 рр.
ЧОМУ ЦЕ ВАЖЛИВО?
Реформування системи захисту дітей передбачає зміну підходів в роботі й формування відповідних переконань представників органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, працівників соціального захисту, освіти та здоров’я, поліції. Впровадження нових методик та розвиток послуг в громадах для надання допомоги вразливим сім’ям, попередження влаштування дітей в інтернати неможливі без спеціальних знань, умінь і навичок. Попри те, що реформа вже триває, в громадах відсутні спеціалісти з необхідними компетенціями для впровадження реформи; вищі навчальні заклади досі не мають спеціалізованих курсів з деінституціалізації. Це призводить до того, що ситуація у сфері захисту дітей суттєво не змінюється: сім’ї так і не отримують необхідної допомоги й підтримки, в наслідок чого кількість дітей, які не можуть проживати у сім’ях, зростає.
Реформування системи також передбачає повернення дітей, які проживають в інституціях у сім’ї чи громади. Їх переміщення має відбуватися професійно, з врахуванням їх найкращих інтересів. Якщо спеціалісти не мають необхідних знань та навичок роботи з дітьми та сім’ями у процесі підготовки їх до переміщення, діти можуть постраждати.
Таке переміщення має відбуватися з врахуванням найкращих інтересів дітей і з професійним супроводом відповідальних фахівців. Якщо спеціалісти не мають необхідних знань і навичок роботи з дітьми й сім’ями у процесі підготовки їх до переміщення, діти можуть постраждати.
РЕЗУЛЬТАТИ на 31 грудня 2020 року
- Тренінгова програма з деінституалізації, затверджена Наказом Міністерства соціальної політики від 22 листопада 2018 року №1757
- 38 тренерів з ДІ, підготованих та сертифікованих, які провели навчання для 1740 осіб на запит місцевих органів влади.
- Підготовлено та опубліковано посібник для тренерів «Реформування системи інституційного догляду і виховання дітей»
- 2767 осіб пройшли навчання за різними темами, пов’язаними з деінституціалізацією.
- Надані консультації представникам органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та громадських організації із 24 територій щодо реформування закладів або створення сімейно-орієнтованих послуг.
- Виданий посібник «Дорожня карта реформи: міцні сім’ї, захищені діти» – методичні рекомендації для фахівців соціальної сфери, посадовців, експертів, які бажають реформувати системи захисту дітей у своїх областях, районах чи громадах. Посібник містить детальний опис основних кроків для впровадження ДІ, успішні приклади створення сімейно-орієнтованих послуг у громадах, опис основних труднощів на шляху ДІ, а також всі необхідні документи та матеріали.
- Проведені 15 навчальних тренінгів для фахівців щодо роботи за технологією ведення випадку, попередження насильства, посилення батьківського потенціалу, розвитку сімейних форм виховання; роботи з біологічними сім’ями в процесі повернення дітей, планування та створення соціальних послуг у громаді тощо.
- Проведено 71 навчальний візит до центрів соціальної підтримки дітей та сімей і малого групового будинку, створених в рамках проектів БО «Надія і житло для дітей»
- Спільно з кафедрою Школи соціальної роботи Києво-Могилянської академії розпочата розробка курсу для студентів-магістрів «Розвиток соціальних послуг у громаді в системі захисту дітей».
КОМПОНЕНТИ ПРОЄКТУ
Розвиток спроможності тренерів ДІ
У цьому компоненті передбачено роботу з тренерами ДІ, що включає консультації в процесі підготовки тренінгів, адаптацію тренінгових матеріалів для різних цільових груп; проведення начальних візитів, розширення переліку тренінгових тем, розробку нових модулів та навчання за ними.
Розробка та впровадження спецкурсу з ДІ у вищих навчальних закладах
За цим напрямком передбачено: спільно з вищими навчальними закладами розробити спецкурс з деінституціалізації, підготувати групу викладачів для роботи за курсом й впровадити спецкурс у навчальну програму ВНЗ, які готують менеджерів і спеціалістів соціальної сфери.
Консультаційно-методична підтримка представників органів виконавчої влади, місцевого самоврядування і спеціалістів
Ми працюємо з громадами, які прийняли рішення про реформування закладів інституційного догляду дітей і створення послуг для сімей та дітей. За запитом громади ми проводимо консультування, навчання посадовців і фахівців сфери захисту дітей, передаємо інструменти для проведення оцінки потреб громади у послугах, надаємо зразки документів для створення послуг, організовуємо навчальні візити для вивчення та передачі успішного досвіду.
Політика захисту і забезпечення участі дітей
Загальна мета Політики – попередити неналежне поводження з дітьми. Впровадження цієї Політики передбачає насамперед формування поведінки персоналу, яка базується на повазі до особистості дитини і неприпустимості будь-яких форм насильства або зневажливого ставлення; залучення дитини до прийняття рішень щодо її життя. Це дозволить підвищити якість послуг у сфері реалізації прав дитини. Задля цього ми плануємо здійснювати методично-консультаційний супровід під час впровадження Політики в практику надання послуг, що передбачає: розробку необхідних документів, навчання персоналу, проведення супервізій.